کالیبره کردن باتری چیست و چگونه باید باتری گوشی را کالیبره کنیم
نوشته شده توسط : پارس ارتباط

 

 

شاید تا کنون با این مشکل مواجه شده باشید که پس از شارژ کامل گوشی موبایلتان و مشاهده علامت شارژ ۱۰۰ درصد، بعد از مدت کوتاهی استفاده به سرعت شارژ آن خالی شود و شارژ واقعی خود یعنی ۷۰، ۸۰ و یاحتی درصدهای کمتری را نشان دهد. به گفته خیلی ها در این هنگام که باتری دستگاه اطلاعات غیرواقعی را نمایش میدهد، نیاز به کالیبره شدن یا به عبارتی دوباره بازخوانی و تنظیم شدن دارد تا باتری با توانی تازه به فعالیت خود ادامه دهد. اما آیا کالیبره کردن باتری گوشی موبایل واقعا کاربردیست؟ و از چه روش هایی کالیبره کردن امکان‌پذیر است؟

بدون شک یکی از مهم ترین شاخصه های خرید گوشی مناسب، باتری با ظرفیت بالا می باشد چرا که بتواند در طول روز کارهای ما را به بهترین شیوه ممکن پشتیبانی کند و نیاز به شارژر نداشته باشیم. هرچند باتری هایی که امروزه برای گوشی ها استفاده می شوند، لیتیوم یونی می باشند، اما در حین خرید گوشی توصیه می شود نوع باتری را از فروشنده جویا باشید.

اما بعد از حدود چند ماه و گاها چند سال شارژ کردن باتری گوشی شاید برخی از قابلیت های اصلی باتری گوشی تغییر یابد. برای مثال شاید مدت زمان شارژ شدن باتری شما افزایش یابد و یا حتی ممکن است باتری گوشی شما زمانیکه به یک عدد خاص رسید، در کمتر از 5 دقیقه گوشی خاموش خواهد شد. برای این مشکل خاموش شدن ناگهانی گوشی، راه حل هایی وجود دارد که اصطلاحا این مشکل را کالیبره نبودن باتری گوشی می نامند.

 

کالیبره کردن باتری گوشی یکی از کارهایی است که با انجام آن می‌توانید طول عمر باتری گوشی را بیشتر کنید و همینطور شارژ گوشی را بیشتر نگه داری کنید. اگر شما با شارژ نشدن و یا دیر شارژ شدن گوشی خود مشکل دارید و از سلامت باتری خود اطمینان دارید کالیبره کردن باتری گوشی به شما کمک خواهد کرد که این مشکل را در تعمیرات موبایل برطرف نمایید. 

کالیبره کردن باتری گوشی یعنی تنظیم دوباره سیستم عامل تا اطلاعات را درست نمایش دهد. برای خواندن روش های دیگر افزایش طول عمر باتری گوشی می توانید این مقاله را مطالعه کنید.

 

کالیبره کردن باتری چیست؟

امروزه در اکثر تبلت ها و گوشی های همراه از باتری های لیتیون یونی استفاده شده است. هرچقدر که از عمر باتری شما میگذرد، از توان نگهداری شارژ باتری نیز کاسته میگردد. هرچند، گوشی شما این موضوع را نشان نمیدهد. وقتی که بین مقدار باتری واقعی شما و میزانی که نرم افزار گوشی نشان میدهد اختلاف وجود داشته باشد، نتایج گیج کننده ای را مشاهده خواهید نمود.

باتری ها دارای ظرفیت مشخصی هستند که ممکن است بارها شارژ و دشارژ شوند. به عنوان مثال باتری 2500 میلی آمپری را در نظر بگیرید که ممکن است بعد از 200 مرتبه شارژ 100 میلی آمپر از ظرفیت خود را از دست بدهد که متاسفانه این مسئله قابل حل کردن نمی باشد و بهتر است اصلا نگران این مسئله هم نباشید چون افت ظرفیت ایجاد شده بسیار نامحسوس خواهد بود.

موضوع مهم و حائز اهمیت این است که نحوه نمایش شارژ باتری به درستی انجام شود که این نمایش از سمت سیستم عامل گوشی صورت می گیرد. در سیستم عامل اندروید فایلی در حافظه وجود دارد که ظرفیت باتری و بسیاری دیگر از اطلاعات مربوط به باتری را در قالب یک فایل ذخیره می کند.

به زبان خیلی ساده باید بگوییم که سیستم عامل اندروید در خواندن اطلاعات موبوط به شارژ باتری دچار مشکل می شود به طوری که  مثلا بر روی صفحه گوشیتان 100 درصد شارژ را مشاهده می کنید در حالی که شارژ واقعی باتری برابر با 80 درصد است و زمانی متوجه این موضوع می شوید که در مدت زمان کوتاهی درصد نمایش باتری به شدت افت می کند و اصطلاحا باتری خیلی زود خالی میشود.

چگونه باتری گوشی را کالیبره کنیم؟

در سیستم عامل اندروید قابلیتی به نام Battery Stats یا وضعیت باتری وجود دارد و شما می توانید در این قسمت میزان شارژ باتری گوشی خود را بررسی کنید. با بررسی این قسمت می فهمید که باتری به کالیبره شدن نیاز دارد یا خیر. اگر باتری گوشی شما نیاز به کالیبره شدن دارد می توانید به دو طریق اینکار را انجام دهید. روش اول که بدون استفاده از روت کردن انجام می شود و نیازی به شرایط خاط ندارد اما راه دوم زمانی قابل انجام است که سیستم عامل گوشی اندروید و روت شده باشد.

 

1) کالیبره کردن باتری بدون نیاز به روت کردن

اولین کاری که باید انجام دهید، باتری تلفن همراه خود را کاملا خالی کنید. از گوشی خود تا جایی استفاده کنید که به صورت خودکار خاموش شود. سپس گوشی را روشن کنید و منظر بمانید تا دوباره خاموش شود. برای باتری گوشی 0 درصد شارژ هم نمانده و گوشی بلافاصله خاموش می شود. حالا گوشی را بدون روشن کردن فول شارژ کنید. سوال که در این میان پیش می آید. آیا استفاده از فست شارژ مشکلی ندارد؟

خیر باتری گوشی را با استفاده از شارژر مخصوص شارژ کنید. مطمئن شوید که باتری 100 درصد شارژ شده است، گوشی را از شارژر جدا کرده و روشن کنید. اگر اندروید شارژ 100 درصد را به شما نشان نمی دهد مشکلی نیست، گوشی را پس از خالی شدن باتری مجدد به شارژ بزنید و آن را به 100 درصد برسانید.

در مقدار زمان شارژ کردن باتری گوشی دقت کنید زیرا هر باتری برای فول شارژ شدن نیاز به مدت زمان مشخصی دارد که بر اساس مقدار ظرفیت باتری و فست شارژ بودن آن مشخص می شود. طی کردن این مراحل به چیپ درون باتری اجازه می دهد تا قرائت‌هایش را با سیکل شارژ باتری مطابقت بدهد. انجام عمل کالیبراسیون باتری گوشی بسیار ساده است و شما باید یک سیکل کامل شارژ را طی کنید. توصیه می شود هر سه ماه یکبار از این روش استفاده کنید.

 

2) کالیبره باتری گوشی های روت شده

انجام کالیبراسیون دستگاه های روت شده تقریبا مانند مرحله ی اول است با این تفاوت که در این روش باید اپلیکیشن Battery Calibration را دانلود کنید. لازم به ذکر است قبل از اجرای برنامه از شارژ 100 باتری گوشی مطمئن شوید.

نرم افزار را اجرا کنید و روی گزینه ی Battery Calibration کلیک کنید. بعد از اینکه کالیبره کردن باتری گوشی به اتمام رسید از دستگاه خود به قدری استفاده کنید تا باتری کاملا تخلیه شده و گوشی خاموش شود. گوشی خاموش شده را باه شارژ بزنید و منتظر بمانید تا فول شارژ شود. پس از اتمام می توانید از گوشی خود استفاده کنید و مراحل انجام کالیبره موبایل به اتمام رسیده است.

 





:: بازدید از این مطلب : 45
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 17 مهر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: